Eens gerealiseerd lijken de oplossingen van Voxtron-Enghouse haast kinderlijk eenvoudig. Toch is het hard werken en dat vertaalt zich al eens in nachtjes flink doorwerken. Jeroen Soons, project engineer bij Voxtron-Enghouse, vertelt er alles over.

JEROEN, JIJ WERKTE MEE AAN HET RINGFOON-PROJECT. HOE VERLIEP DAT ?
Jeroen Soons: “Het verliep zoals een typisch project (lacht). Eerst denk je: ‘mmmh, dat zit hier best complex in elkaar” en enkele dagen later ben je volop bezig met een heel team, naar een oplossing aan het werken. Een ongelooflijke drive.”

WAT WAS JULLIE GROOTSTE UITDAGING ?
Jeroen: “De client HTML SDK-integratie vroeg enige effort omdat de Voxtron client software meerdere tabbladen moet kunnen openen op hetzelfde ogenblik en het systeem onmiddellijk moet reageren bij bepaalde acties of informatie. De informatie-uitwisseling tussen de pagina’s onderling moest logisch gestructureerd zijn, alsook welke stukken code in welke pagina “de leiding” krijgen.
Een tweede uitdaging was zeker ook de integratie met het wachtdienstensysteem. We moesten de IVR call-flow afstemmen op de database van de klant, terwijl beide systemen ondertussen ook nog werden uitgebreid (en dus ook aangepast).”

HOE HEBBEN JULLIE HET DEZE KEER AANGEPAKT ?
Jeroen: “Eerst hebben we de fundamenten op punt gesteld: wat heeft het systeem nodig om alle functionaliteiten te laten werken.
Daarna hebben we met de klant het basisidee van ons project bekeken om dan concrete technische informatie, testgegevens en methodes uit te wisselen in twee richtingen (database, javascript,…).
Vervolgens hebben we systematisch aan beide kanten de code en componenten opgebouwd, laten samenwerken en getest. Voxtron client SDK & Ringfoon-webpagina’s voor de cliëntintegratie, Voxtron IVR & Ringfoon-database voor de wachtdiensten.
En dan is het stapje voor stapje doorwerken, testen, bijstellen. Toch was het ook belangrijk dat we geregeld even stilstonden bij onze eerste stappen: “wat doen we hier en wat is het uiteindelijke doel ervan”.

EN ? TEVREDEN MET HET RESULTAAT ?
Jeroen: “Heel tevreden zelfs. Het Ringfoon-project toont in welke mate we mooi maatwerk kunnen maken binnen de bestaande Voxtron-oplossingen; tot in het kleinste detail afgestemd op de noden van de klant. De systemen werken op zo veel vlakken samen, zowel achter de schermen als op de schermen van de medewerkers. Uiteraard is dat ook grotendeels te danken aan de expertise die aan klantenzijde aanwezig is. Het is vooral de combinatie van die twee partijen die dit project tot een echte best practice maakt.”

WAAROM IS DIT PROJECT VOOR ANDERE COLLEGA’S EN KLANTEN INTERESSANT ?
Jeroen: “SDK’s werden hier niet alleen gebruikt om informatie in de serverroom uit te wisselen tussen verschillende systemen, maar ook om een harmonieuze interface te voorzien voor medewerkers en klanten.
Het project is ook een voorbeeld van hoe de verschillende partijen voldoende tijd hebben vrijgemaakt om het beste te halen uit de beschikbare oplossingen.
En dat loont.”